Al doilea criteriu din SMART este dat de litera „M” care vine de la MĂSURABIL.
Un obiectiv SMART este măsurabil atunci când este cuantificabil, are un indicator de progres și este motivant.
1. Cuantificabil: obiectivul SMART are o valoare atribuită.
2. Are un indicator de progres. Lipsa unui indicator de progres (măsurarea obiectivului) duce la imposibilitatea de a determina progresul și de a ști dacă sunteți pe cale să atingeți sau nu obiectivul.
3. Motivant. Valoarea stabilită pentru indicator este motivantă? Spre exemplu, dacă ne propunem creșterea cifrei de afaceri cu 15% dar realizăm că pentru acest lucru este necesar dublarea echipei de vânzări și nu obținem profit categoric, chiar dacă avem un obiectiv MĂSURABIL; el nu este motivant din punct de vedere financiar și a rațiunii de existență a unei companii (aceea de a face profit).
Exemplu pozitiv: Creșterea traficului website-ului cu 20%.
Exemplu negativ: Creșterea traficului website-ului cât mai mult. Cât mai mulți fani pe sociale media.
Așa cum spune și denumirea, măsurabil înseamnă să dăm o anumită valoarea procentuală sau nominală pentru obiectivul stabilit.
În exemplul negativ remarcăm că nu există valoarea cantitativă ci numai mențiuni la superlativ. Atunci când analizăm un obiectiv propus daca în locul valorii cantitative exista numai superlative înseamna ca obiectivul nu este masurabil încălcând astfel principiile SMART. Touși, George T. Doran, autorul termenului SMART prezintă și o excepție pe care o regăsiți la finalul articolului.
Pentru a asocia un indicator de progres unui obiectiv SMART este nevoie să ne răspundem la urmatprele întrebări:
1. Cum va arăta succesul pentru obiectivul meu?
2. Cum voi ști că am atins obiectivul?
3. Care este indicatorul cu ajutorul căruia voi măsura/monitoriza progresul?
4. Beneficiul obținut din îndeplinirea obiectivului este motivant?
5. Ce poate afecta indiciatorul monitorizat? Care sunt indicatorii secundari care pot afecta indicatorul principal?
În cadrul unui obiectiv MĂSURAT, de regulă, există un singur indicator care măsoară progresul. Totuși, pe parcursul activităților necesare atingerii obiectivului se pot aloca indicatori secundari care pot afecta indicatorul principal.
Spre exemplu, volum de vânzări realizat de fiecare mebru al echipei poate fi un indicator secundar. Să ne gândim la următoarea situație în care ne propunem creșterea vânzărilor cu 10% pentru o categorie de produs într-o anumită perioadă de timp:
Obiectiv: 44.000 u.m. (creștere cu 10% a vânzărilor, de la 40.000 u.m. la 44.000 u.m., unde u.m. = reprezintă unități monetare.)
1. Agent A: vinde cu 25% mai mult (crește de la 10.000 u.m la 12.500 u.m.).
2. Agent B: vinde cu 15% mai mult (crește de la 10.000 u.m. la 11.500 u.m)
3. Agent C: vinde cu 8% mai puțin (scade de la 20.000 u.m. la 18.400 u.m.)
Total inițial: 40.000 u.m.
Total finial: 42.400 u.m. vs 44.000 u.m stabilite ca obiectiv
Dacă agetul C și-ar fi menținut volumul vânzărilor obiectivul ar fi fost realizat.
În concluzie, este necesar să urmărim și factorii care influențează indicatorul principal pe care ni l-am stabilit și să luăm măsurile necesare pentru ca obiectivul setat să fie atins. Cu alte cuvinte, planul de acțiuniu pe care și l-a făcut fiecare agenteste esențial pentru a îndeplini ceea ce ne-am propus.
George T. Doran, cel care a introdus conceptul de SMART, în Management Review menționează „Rețineți că aceste criterii nu arată că toate obiectivele trebuie să fie cuantificate la toate nivelurile de management. În anumite situații, nu este realistă încercarea de cuantificare, în special în pozițiile de midlle management. Managerii și corporațiile pot pierde beneficiul unui obiectiv mai abstract pentru a obține cuantificarea. Combinația dintre obiective și planul de acțiuni sa este cu adevărat importantă.” (Doran, G. T. (1981). There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Management Review, 70, 35-36.)
Am adus în discuție ceea ce autorul termenului SMART a evocat și anume că este esențială combinația dintre obiectivul pe care ni-l stabilm și planul de acțiuni care este necesar îndeplinirii obiectivului.
Rareori cei care prezintă conceptul SMART vorbesc despre acest lucru deoarece fie nu au citit cea ce a scris autorul termenului SMART, fie cred că a măsura un obiectiv este „totul” și este suficient pentru a-l îndeplini.