Este un instrument simplu, inteligent și eficient care este folosit în management pentru stabilirea, urmărirea și atingerea obiectivelor.
Acronimul SMART înseamnă Specific, Măsurabil, Accesibil în sensul de Realizabil, Relevant și Încadrat în Timp (Time-Bound).
Cele mai frecvente sincope în alegere obiectivelor SMART se produc la criteriile "Accesibil / Realizabil" și "Realist / Relevant" deoarece se impune fie realizarea unui obiectiv care nu este relevant fie îndeplinirea unuia care nu este accesibil sau realizabil.
In plus, reamintim ca stabilirea obiectivelor SMART se face numai dupa realizarea analizei SWOT și PEST(LE).
În 1954, Peter Drucker popularizează termenul de Management prin obiective (MBO) în cartea The Practice of Management (Drucker, P., The Practice of Management, Harper, New York, 1954; Heinemann, London, 1955; revised edn, Butterworth-Heinemann, 2007).
SMART este asociat de obicei cu conceptul MBO al lui P. Drucker însă prima folosirea a termenului SMART a fost făcută de către George T. Doran în Management Reviw. (Doran, G. T. (1981). There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Management Review, 70, 35-36.).